Uw goederen zijn onderweg. Ze zitten op de boot, in het vliegtuig of in de trailer van een vrachtwagen. Alles lijkt voorspoedig te gaan, tot u de lading wilt ophalen en ziet dat de zending beschadigd is. Wie draait er dan op voor de kosten? Wanneer bent u als koper verantwoordelijk voor deze schade en wat kan een goederentransportverzekering voor u betekenen?
Hier leest u meer over wanneer een goederentransportverzekering handig is (of zelfs noodzakelijk), welke kosten erbij komen kijken en wie er verantwoordelijk is voor het afsluiten van de verzekering.
Wat is een goederentransportverzekering?
Een goederentransportverzekering is een verzekering die schade aan uw goederen tijdens het transport dekt. Het maakt daarbij niet uit of het transport plaatsvindt over zee, via de lucht, over de weg oder per spoor. De verzekering beschermt de waarde van de lading tijdens het transport.
Er zijn twee varianten:
- Eenmalige verzekering: geschikt voor als u af en toe zendingen importeert of exporteert.
- Doorlopende verzekering: voor bedrijven die regelmatig goederen laten vervoeren.
Waarom is lading verzekeren nodig?
Veel bedrijven gaan ervan uit dat de vervoerder aansprakelijk is voor schade aan goederen tijdens het transport. Toch zitten hier wat haken en ogen aan. Vervoerders zijn vaak slechts beperkt aansprakelijk. Dit komt doordat ze zijn gebonden aan internationale verdragen zoals het CMR-verdrag en AVC condities, die een maximale aansprakelijkheid per kilo hanteren.
Dit betekent in de praktijk dat u vaak slechts een fractie van de werkelijke waarde terugkrijgt bij schade of verlies tijdens het transport. Zeker bij dure goederen loopt dit flink in de papieren.
Een voorbeeld uit de praktijk:
U laat een partij machines vervoeren uit het buitenland met een totale waarde van €40.000. Tijdens het transport raakt de lading ernstig beschadigd. De vervoerder beroept zich op het CMR-verdrag en is maximaal aansprakelijk voor €10 per kilo. Als uw zending 1.000 kilo weegt, krijgt u dus maximaal €10.000 vergoed. Met andere woorden: u draait dus zelf op voor de resterende €30.000.
U krijgt dus slechts een deel van de totale waarde terug van de vervoerder. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de indirecte gevolgen van de beschadiging, zoals reputatieschade of productieverlies. Voor gevolgschade zijn vervoerders namelijk niet aansprakelijk.
Waarom is dit zo geregeld?
Het feit dat deze aansprakelijkheid beperkt is, is geen toeval. Als vervoerders altijd volledig verantwoordelijk zouden zijn voor elke vorm van schade, dan zou het risico voor hen onbetaalbaar worden. Juist dankzij de verdragen blijven transportdiensten betaalbaar en verzekerbaar.
Dit dekt een goederentransportverzekering
Een goederentransportverzekering biedt extra zekerheid. Het overbrugt het gat tussen de aansprakelijkheid van de vervoerder en de werkelijke waarde van de goederen. Maar wat dekt de verzekering dan precies?
De verzekering vergoedt de schade wanneer deze hoger is dan de maximale aansprakelijkheid van de vervoerder. Dus zoals we net het voorbeeld noemden; uw goederen zijn €40.000 waard, maar de vervoerder is slechts aansprakelijk tot €10.000. In dit geval zorgt de transportverzekering ervoor dat het resterende bedrag wordt vergoed.
Daarnaast keert een transportverzekering uit wanneer de vervoerder niet aansprakelijk kan worden gesteld, bijvoorbeeld door overmacht, zoals bij brand of storm. Wat er precies onder de dekking valt, is afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Anderen lezen ook: Vrachtwagen transport kosten: forse stijging in 2025

Wie is verantwoordelijk voor schade tijdens het transport?
U zit nooit te wachten op schade tijdens het transport. Maar wanneer het gebeurt, is het goed om te weten wie er verantwoordelijk is. Bij internationale handel gebruikt u hiervoor de Incoterms. Dit zijn internationale leveringsvoorwaarden waarin wordt gespecificeerd wie er wanneer verantwoordelijk is, en wie de risico’s draagt.
Zo ligt bij EXW (Ex Works) vrijwel alle verantwoordelijkheid bij de koper en draagt deze ook alle risico’s.
Wie moet dan de verzekering afsluiten?
Wie de verzekering af moet sluiten, hangt voor een groot deel af van de afgesproken Incoterms.
Bijvoorbeeld:
- EXW (Ex Works): de koper is verantwoordelijk voor het gehele transporttraject en dus ook voor het afsluiten van de verzekering.
- CIF (Cost, Insurance and Freight): de verkoper is verantwoordelijk voor transport en verzekering tot aan de overeengekomen haven.
- DAP (Delivered at Place): de verkoper draagt risico en kosten tot aan de afgesproken locatie bij de koper.
Belangrijk: ook als u volgens de Incoterms niet verantwoordelijk bent voor het transport, kunt u alsnog risico lopen. De Incoterms geven duidelijkheid over wie wat regelt, maar bieden geen garantie dat er ook echt voldoende dekking is. Zo is het bij veel leveringsvoorwaarden niet verplicht om een verzekering af te sluiten. Daarom is het goed om na te denken over het afsluiten van een eigen transportverzekering, vooral bij waardevolle zendingen.
Wat kost een transportverzekering?
De kosten van een goederentransportverzekering zijn afhankelijk van veel factoren. De premie wordt voornamelijk bepaald door:
- De waarde van de goederen;
- het soort producten;
- de transportwijze;
- en de bestemming.
Over het algemeen geldt: hoe hoger het bedrag waarvoor u de zending wilt verzekeren, hoe hoger de premie. Uiteraard kiest u zelf de dekking van de polis.
Daarnaast maakt het verschil of u kiest voor een eenmalige verzekering of voor een doorlopende polis. Verzend u regelmatig goederen? Dan is een doorlopende verzekering voordeliger.
Voorbeeld uit de praktijk
Een bedrijf importeert elektronische apparatuur uit Duitsland. De totale waarde van de zending is €50.000 en de goederen worden per vrachtwagen naar Nederland vervoerd. Onderweg raakt de chauffeur betrokken bij een ongeluk waarbij een deel van de lading beschadigd raakt.
Omdat het gaat over internationaal Straßentransport. is het CMR-verdrag van toepassing. Volgens de voorwaarden is de vervoerder slechts aansprakelijk tot €10 per kilo. De zending had een gewicht van 800 kilo. Dit betekent dat de maximale vergoeding van de vervoerder uitkomt op €8.000. De daadwerkelijke waarde van de schade ligt hoger.
Gelukkig had het bedrijf een goederentransportverzekering afgesloten. Dankzij deze verzekering wordt het resterende bedrag vergoed.

Wanneer is een goederentransportverzekering verplicht?
In de meeste gevallen is een goederentransportverzekering niet wettelijk verplicht. Toch wordt het wel sterk aangeraden, vooral voor zendingen met een hoge waarde. Gaat er onderweg wel iets mis, dan kunnen de gevolgen zonder verzekering groot zijn.
Er zijn wel uitzonderingen. Bij bepaalde Incoterms, zoals CIF (Cost, Insurance and Freight) und CIP (Carriage and Insurance Paid To), is de verkoper verplicht om een verzekering af te sluiten. Dit is vastgelegd om de koper meer zekerheid te geven tijdens het transport.
Let daarom dus goed op wat er in het contract en de bijbehorende Incoterms staat. Die bepalen namelijk wie er verantwoordelijk is voor de risico’s tijdens het transport.
Conclusie: geen keiharde noodzaak, maar ook geen overbodige luxe
Een goederentransportverzekering is niet wettelijk verplicht, maar in de praktijk zeker geen overbodige luxe om te hebben. Zeker bij zendingen met een hoge factuurwaarde of kwetsbare goederen is het verstandig om u goed in te dekken tegen schade, verlies of diefstal onderweg.
Vragen over transport of verzekeringen?
Heeft u vragen over een goederentransportverzekering, Incoterms of douanezaken? Grodal is een douane-expediteur in Nederland en neemt de verantwoordelijkheid voor een snelle en correcte levering.
Neem gerust contact met ons op voor advies. Zo weet u zeker dat uw goederen goed verzekerd de weg, zee of het spoor op gaan.
FAQs
Wie sluit een goederentransportverzekering af?
+Zowel de koper als de verkoper kan een goederentransportverzekering afsluiten. Dit hangt voornamelijk af van de gekozen Incoterms.
Geldt de verzekering bij overmacht?
+Wanneer de vervoerder niet aansprakelijk is door overmacht, biedt de transportverzekering bescherming. Het ligt echter wel aan de gekozen dekking wanneer de verzekering schade vergoedt.
Ben ik aansprakelijk als de vervoerder schade veroorzaakt?
+De vervoerder is aansprakelijk voor schade, tenzij er sprake is van overmacht. Echter, er geldt in de meeste gevallen een maximumvergoeding per zending, gebaseerd op voorwaarden of internationale verdragen. De vergoeding dekt in veel gevallen niet de volledige waarde van de goederen.
Bronnen:
KVK. (z.d.). Transportverzekering. ondernemersplein.overheid.nl. https://ondernemersplein.overheid.nl/bedrijfsvoering/verzekeringen/transportverzekering/