Home 9 Wegvervoer 9 Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026: wat verandert er?

Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026: wat verandert er?

Vrachtwagenheffing 1 juli 2026

Auteur:

Hebe Jager

Geplaatst op:

27 juni 2025

Leestijd:

4 minuten

Vanaf 1 juli 2026 gaat er iets groots veranderen: er komt een vrachtwagenheffing in Nederland. Deze heffing vervangt het huidige Eurovignet en heeft gevolgen voor transportkosten, routeplanningen en investeringen. Eigenaren van vrachtwagens betalen straks namelijk een bepaald bedrag per gereden kilometer. Maar wat is het tarief per kilometer? En wat betekent het voor de wegenbelasting van vrachtwagens?

U wilt weten waar u aan toe bent, want de invoering van deze vrachtwagenheffing kan voor fors meer kosten zorgen.

Waarom vrachtwagenheffing?

De ingang van de vrachtwagenheffing staat gepland voor 1 juli 2026. Vanaf dit moment betalen eigenaars van vrachtwagens vanaf een gewicht van 3,5 ton een vast bedrag per gereden kilometer. Het Eurovignet verdwijnt en de kilometerheffing wordt ingevoerd. Daarnaast zal de motorrijtuigenbelasting fors omlaag gaan, naar het minimum.

De kosten worden dus variabel. Wie meer rijdt, en meer uitstoot, moet dus ook meer kosten betalen. Maar de opbrengst van deze heffing verdwijnt niet zomaar. Het gaat terug naar de sector via verduurzaming subsidies. Zo zijn er subsidies beschikbaar voor het kopen van elektrische vrachtwagens en laadpalen.

De vrachtwagenheffing is bedoeld om het wegvervoer duurzamer te maken door de verminderde uitstoot en het extra geld voor de subsidies. Daarnaast zorgt de invoering ervoor dat Nederland beter aansluit bij de internationale systemen. Duitsland, België en Denemarken werken al met kilometerheffing en transporteurs kunnen de heffing straks via één gecertificeerde tolaanbieder afhandelen, ook als de vrachtwagen de grens over gaat.

Belangrijkste veranderingen

De invoering van de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026 brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee. Hieronder noemen we de belangrijkste veranderingen.

  • Er komt straks een kilometerheffing voor vrachtwagens in de gewichtsklasse N2 en N3.
  • De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens.
  • Eurovignet (belasting zware motorrijtuigen) verdwijnt.
  • De vaste belasting op vrachtwagens wordt verlaagd naar het Europees minimumniveau.
  • Elektrische vrachtwagens krijgen een flinke korting op het heffingstarief. Er is zelfs een vrijstelling voor elektrische trucks tot 4.250 kg.

Anderen lezen ook: Vrachtwagen transport kosten: forse stijging in 2025

Tarieven vrachtwagenheffing

De tarieven voor de heffing worden gebaseerd op verschillende factoren, waaronder de emissieklasse, toegestane maximum massa van het voertuig en de gereden kilometers.

Volgens de Rijksoverheid is het verwachte gemiddelde tarief vastgesteld op €0,186. [1] Er geldt wel: hoe lager de uitstoot en hoe lichter de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Zo kunnen de tarieven in praktijk variëren van ongeveer €0,09 per kilometer voor een lichte zero-emissie truck tot ruim €0,47 per kilometer voor een oude, zware Euro 0-combinatie. Het verschil hier tussen is erg groot. Juist daarmee wil de overheid stimuleren om duurzamer te gaan rijden.

Vrachtwagenheffing

Elektrische vrachtwagens krijgen korting

Om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen, en het voor vervoerders aantrekkelijker te maken, krijgen elektrische vrachtwagens een flinke korting op de vrachtwagenheffing. Zo kunt u met een elektrische aandrijving maar liefst 75% minder op jaarbasis betalen.

Daarnaast geldt er een volledige vrijstelling voor elektrische voertuigen tot 4.250 kg. Dit zijn zware elektrische bestelauto’s. Dit maakt het aantrekkelijker om bijvoorbeeld in de stad al over te stappen op elektrisch vervoer.

Impact op transportkosten vrachtwagen

De invoering van de kilometerheffing per juli 2026 heeft gevolgen voor de vrachtwagen transport kosten. De kosten zijn afhankelijk van het type voertuig en het aantal gereden kilometers. Een transportbedrijf dat rijdt met oudere vrachtwagens kan hierdoor duizenden euro’s extra kwijt zijn. Andersom loont het voor bedrijven die al hebben geïnvesteerd in duurzame wagens.

Bovendien dwingt de nieuwe heffing vervoerders om kritisch naar hun wagenpark te kijken. Kan het bijvoorbeeld uit om te investeren in duurzame trucks?

Voorbereidingen die u kunt treffen

Hoewel de vrachtwagenheffing pas volgend jaar ingaat, is het verstandig om nu al in kaart te brengen wat het voor uw bedrijf gaat betekenen. Hoe beter u zich voorbereidt, hoe meer grip u houdt op de transportkosten.

  • Welke voertuigen zorgen straks voor hoge kosten?
  • Zijn er bepaalde vrachtwagens die al vervangen moeten worden?
  • Kunnen ritten op een efficiëntere manier worden gepland om kilometers te besparen?
  • Welke subsidies kan ik gebruiken?

Vragen over wegvervoer?

Bij Grodal volgen we alle veranderingen op het gebied van transport op de voet. Wilt u weten wat de vrachtwagenheffing betekent voor uw logistieke processen of transportprijzen? Neem gerust contact met ons op. Grodal is een douane-expediteur gevestigd in Nederland en helpt bij het vinden van de juiste oplossingen voor wegvervoer.

Veelgestelde vragen over vrachtwagenheffing

Voor welke voertuigen geldt de vrachtwagenheffing?

+

De heffing is van toepassing op voertuigen met een toegestane maximum­massa van meer dan 3.500 kg. Uitzonderingen zijn voertuigen die niet bedoeld zijn voor goederenvervoer, zoals brandweerwagens, mobiele kranen, vuilniswagens en bussen.

Voor welke wegen geldt de heffing?

+

De kilometerheffing geldt op alle snelwegen en op een selectie van provinciale en gemeentelijke wegen. Deze keuze voorkomt dat vrachtwagens uitwijken naar dorpen of B-wegen om kosten te vermijden. Hier vindt u de wegenkaart.

Verandert de motorrijtuigenbelasting?

+

Ja. Vanaf 1 juli 2025 wordt de motorrijtuigenbelasting verlaagd tot het minimum dat de wet toestaat. Dit betekent lagere vaste lasten en een groter aandeel variabele kosten.

Zijn er vrijstellingen voor de vrachtwagenheffing?

+

Er gelden vrijstellingen voor onder andere:

  • Elektrische vrachtwagens tot 4.250 kg
  • Politie-, brandweer- en defensievoertuigen
  • Vuilniswagens en straatvegers
  • Voertuigen met eendags-, transito- of handelaarskenteken

Daarnaast kunt u een ontheffing aanvragen voor vrachtwagens ouder dan 40 jaar (> 3.500 kg) en voor voertuigen die uitsluitend privé worden gebruikt.

Bronnen:

[1] Ministerie van Algemene Zaken. (2025, juni 18). Vrachtwagenheffing. Goederenvervoer | Rijksoverheid.nl. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goederenvervoer/vrachtwagenheffing

Vrachtwagen­heffing in Nederland. (z.d.). trucktol.nl. https://www.vrachtwagenheffing.nl/

Anderen lezen ook

nl_NLNederlands